23. 2. 2014

Pohodová nedeľa 1

Storočný starček, ktorý vyliezol z okna a zmizol. Autor: Jonas Jonasson.
Kniha, ktorá nie je krásna iba obalom. Kúpila som si ju v lete s 50% zľavou na martinuse vďaka kódu od O2, ale bola by to dobrá investícia aj pri plnej cene. Kniha je veselá, niekto by povedal, že aj vulgárna, ale to si nemyslím. Jednoduchý jazyk s pár nadávkami proste patrí k partičke kriminálnikov s nie práve vysokým IQ. Aj napriek tomu jednoduchému jazyku som knihu neprečítala na jednu šupu a môže to potvrdiť aj moja mamka, ktorej tiež trvalo niekoľko dní, kým sa dopracovala k poslednej strane. Po každej kapitole si budete chcieť oddýchnuť a spracovať množstvo informácií :)
O čom to je?
Mrzutý starec má osláviť svoje 100. narodeniny v domove dôchodcov, ale vylezie cez okno svojej izby, kým sa dole chystá oslava a jednoducho si ujde. Ešte nevie kam, ale ide. Dôjde na autobusovú stanicu s poslednými korunami vo vrecku a je rozhodnutý ísť tam, kam mu to za tie peniaze vyjde. Medzitým mu ale jeden mladík nechá postrážiť kufor, kým vykoná potrebu a keďže starcovi odchádza autobus a mladík stále trčí na wc, vezme aj kufor a nastúpi do autobusu. Tu sa začína neskutočná zápletka, omylom pri tom zomrie zopár ľudí, starca hľadá mladík aj polícia a celá naháňačka sa prelína so spomienkami starca na celý svoj život. Od narodenia až po súčasnosť. Dozvieme sa napríklad, že dedko pracoval v továrni na výbušniny a vlastne neskôr vymyslel atómovú bombu, stretol sa so Stalinom, Maocetungom aj  americkými prezidentami... a v našich dejinách zohral obrovskú rolu :)

 K dobrej knihe a k nedeli neodmysliteľne patrí fajnový koláčik. Pravá Sacherova torta je síce nenapodobiteľná a k tajnému receptu sa asi nikdy nedopátrame, ale variácií existuje niekoľko. Ja som vyskúšala Sachera podľa receptu, ktorý bol v časopise Tina, č. 42 z roku 2011. Keďže všetkým doma veľmi chutil, podelím sa s vami o recept, doplnený o moje rady, čo kedy čo urobiť, aby vám to išlo od ruky a aby ste bezradne nestáli nad receptom ako ja :D .

Najprv si pripravíme vodný kúpeľ. Ten budeme využívať viackrát (3x), takže vodu nevylievať, len si to počas príprav odložte niekam bokom.

Krok 1: 125 g horkej (hořkej) čokolády, ideálne 60-70% (ale ja som použila 76% cca 90 g a 40 g asi 50% čokolády) rozpustíme spolu so 125 g Hery na vodnom kúpeli. Miešame, aby vznikla homogénna zmes a odložíme nabok, kým nevyhladne na +-30°C (dlhšie som s chladením čakať nechcela, aby mi to náhodou zas nestuhlo).

Krok 2: Kým sa čokoládová zmes chladí, prípravíme si ostatné zmesy. 100 g preosiatej hladkej múky si zmiešame so 40 g preosiateho kakaa v jednej menšej miske. V inej miske (najlepšie dosť veľkej, pretože tam sa napokon zmiešajú všetky ingrediencie do výsledného cesta) si vymiešame 6 žĺtkov so 100 g práškového cukru. A keď nám vychladne čokoládová zmes, tak si v mixéri vyšľaháme tuhý sneh zo 6 bielkov, štipky soli a 100 g kryštálového cukru.

Krok 3: Do žĺtkovej zmesy vmiešavame čokoládovú zmes dokým nevznikne homogénna masa, následne pridáme sneh (ja sneh lopatkou nemiešam dookola misky,radšej miešam zhora nadol, aby sa sneh "nezbil", a aby bolo cesto stále krásne nadýchané) a nakoniec pridáme múku s kakaom (stále miešam zhora nadol).

Krok 4: Cesto (ktoré bude trochu tuhšie, než ste zvyknuté pri nadýchaných koláčikoch s kypriacim práškom) vlejeme do formy s priemerom asi 24 cm, vymastenej maslom a vysypanej strúhankou a vložíme do vopred vyhriatej rúry na 160° C. Pečieme asi 45 minút.

Krok 5: Po upečení vyberieme korpus z rúry a zatiaľ si na vodnom kúpeli ohrejeme 200 g marhuľového džemu, kým nezíska tekutejšiu konzistenciu. Po miernom vychladení korupusu ho vyklopíme z formy a poprepichujeme nahusto špilkou. Ohriaty džem potierame na korpus, necháme trošku vsiaknuť a opakujeme, kým neminieme všetok džem. Upozorňujem, že džem sa nevsiakne dokonale, ako by si človek predstavoval :) Nech vás to ale neodradí od spotreby celého množstva džemu.

Krok 6: Celé to necháme dokonale vychladiť a na vodnom kúpeli si zas pripravíme čokoládovú polevu. Verím, že každý má už svoj recept, svoj ideálny pomer čokolády a oleja / masla. Celú tortu polejeme čokoládovou polevou a necháme dokonale stuhnúť.
Krok 7: Môžeme ozdobiť šľahačkou. Jeme.


 Poviem vám, že cesto po upečení vábne nevyzeralo, bála som sa, že je 45 minút priveľa a cesto bude suché, ale nie je. Je síce tuhšie kvôli tej rozpustenej čokoláde, ale vláčne.
 Pardon za rozmazané fotky, ale zlatá tácka a celofán sa nechceli dať pekne odfotiť mobilom.
Ako trávite nedeľu? :)

4 komentáre:

  1. podľa mňa tie rozmazané fotky autenticky dokumentujú, že mizol rýchlosťou...:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. to veru hej :) preto som nestihla spraviť lepšie fotky

      Odstrániť
  2. Tú knihu mám práve rozčítanú a presne ako hovoríš... ani ja nie som do nej úplne zažratá.. aj keď boli chvíľky, kedy som bola napätá. Po dlhej dobe však môžem povedať, že je to kniha, ktorá ma prekvapuje a nedokážem predpovedať, čo na ďalších stránkach nájdem. A tortička vyzerá mňamkovo :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. ešte sa to pekne zamotá :) stojí za to dočítať ju do konca

      Odstrániť

♥ Ďakujem za Vaše komentáre ♥

GFC followers